Facebook
Nákupní košík
je prázdný.

Stravování

NUTRIČNÍ POTŘEBY

Potřeby sportovce se nijak zvlášť neliší od běžných potravinářských norem vztahujících se pro osoby se sedavým způsobem života. Tou správnou cestou je vybrat si pestrou a vyváženou stravu, nepřehánět to s porcemi, pečlivě vybírat kvalitní potraviny, přičemž přednost mají ty specifické a vhodné k podpoře druhu fyzické aktivity, kterou provozujete.

Co znamená dodržovat vyváženou stravu?

To znamená obměňovat každý den svůj jídelníček, střídat často potraviny, abyste si byli jisti, že získáváte všechny živiny, které potřebujete.

Ve většině případů je však obtížné vyváženou stravu dodržovat. Stresující životní styl, intenzivní práce, divoký a nepřizpůsobivý životní rytmus snižuje možnost poskytovat našemu tělu správný přísun živin nezbytný pro tělesnou prosperitu a pro výkon fyzické aktivity.

Optimální zásobování je základem fungování těla: jeho úkolem je transformovat chemickou energii pocházející z potravin na energii mechanickou.

Přijímané živiny plní různé úkoly:

  • Přináší energetický materiál (sacharidy a tuky) nezbytné k provádění veškerých činností.
  • Poskytují konstrukční prvky (bílkoviny a minerály) zásadní pro růst a udržování těla.
  • Přijímané mikroelementy (vitamíny, minerály a stopové prvky) jsou nezbytné pro základní biochemické reakce potřebné pro život.
  • Pojem "energetická bilance" vyjadřuje nutnost zavedení většího množství potravin v poměru k aktivitě a spotřebované energii. Ve sportu se denní dávka kalorií pohybuje od 2000 do 5000 kcal, v závislosti na pohlaví, věku, intenzitě a trvání prováděné aktivity.

Pokud běžný příjem živin nestačí k pokrytí denní potřeby, můžete si vzít doplňky stravy užitečné ke kompenzaci nutričních nedostatků způsobených špatnou výživou, prohřešky ve stravě nebo zvýšené potřebě v důsledku intenzivní sportovní nebo pracovní činnosti.

Co je úkolem doplňků stravy?

Úkolem doplňků stravy je zajistit správné doplňování živin, které jsou děleny následujícím způsobem:

MAKRONUTRIENTY

Bílkoviny a aminokyseliny, činí 4 kcal na gram, což představuje asi 12-15% denního energetického příjmu doporučované stravy sportovce, proti 10-12% nesportujícího jedince se sedavým životním stylem. Proteiny jsou nedílnou součástí svalové tkáně, zajišťují její elastickou funkci, současně mohou být také použity i jako zdroj energie.

Sacharidy, které poskytují 4 kcal na gram tvoří asi 55-60% denního příjmu energie a představují hlavní zdroj energie pro tělo. Jsou rozděleny na jednoduché a složité cukry, které mohou mít různé rychlosti asimilace, což umožňuje mít zásobu energie v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

Vláknina obsažená v rostlinných potravinách hraje důležitou funkci ve střevě, upřednostňuje metabolické procesy spojené se vstřebáváním některých živin.

Tuky a mastné kyseliny poskytují 9 kcal na gram a tvoří 25-30% denního příjmu energie, jsou klíčovým faktorem pro dlouhodobé energetické rezervy. Esenciální mastné kyseliny jsou také užitečné pro podporu lipidů, rovnováhu srdeční funkce a prevenci kardiovaskulárních chorob.

Voda představuje asi 60% našeho těla, je vhodné vypít alespoň 1,5 l denně. Je důležité doplňovat doporučované konstantní množství k obnovení fyziologické ztráty.

MIKRONUTRIENTY

Vitamíny, které vykonávají různé funkce a regulace energie. Mezi nejvýznamnější činnosti patří antioxidační vlastnosti a ochrana buněk, nezbytné pro sportovce, který produkuje velké množství volných radikálů poškozující buněčné struktury.

Minerály a stopové prvky hrají podstatnou roli ve všech biologických procesech. Aktivuji se během fyzické zátěže jako je svalová kontrakce, produkce energie a hydratační bilance.

© Copyright 2016 namedsport.cz        Obchodní podmínky        Reklamační řád
Dovozce: USAS s.r.o., Vinohradská 97, 120 00 Praha 2
Všechna práva vyhrazena. Pokud není uvedeno jinak, jsou uvedené ceny doporučené, nezávazné s DPH.